وبلاگ

آیا امکان افزایش قد با مکمل ها وجود دارد؟

بهترین مکمل افزایش قد

مقدمه

امروزه یکی از بحث های پر طرفدار در بین افراد خصوصا در جوانان و نوجوانان، قد و راهکارهای موثر بر افزایش آن است. اگر چه درباره ی این موضوع همواره بحث ژن ها و همچنین فاکتورهای محیطی مانند انواع ورزش ها مطرح بوده، اما در دنیای امروز، مکمل هایی در بازار هستند که شرکت های سازنده ادعا می کنند که امکان افزایش قد با آن ها وجود دارد. انواع مکمل های غذایی و برخی از مکمل ورزشی در صورتی که به صورت منظم و در دوز مناسبی استفاده شوند، ممکن است باعث افزایش قد کودکان و حتی برخی از بزرگسالان شوند. در این مقاله قصد داریم درباره بهترین مکمل افزایش قد و تاثیراتی که بر روی بدن دارند، توضیح دهیم.

چه عواملی تعیین کننده ی قد ما هستند؟

عوامل مختلفی بر قد نهایی انسان تاثیر گذار هستند که از بین آن ها چیزی بالغ بر 80 درصد ژن ها موثراند. قاعدتا به طور عادی نمی توان بر عملکرد ژن ها تغییری را اعمال کرد، اما باید دانست که هر صفت در موجودات زنده توسط دو عامل ژنتیک و محیط کنترل می شوند. به این معنا که شرایط محیطی نیز می توانند در بروز یا عدم بروز برخی از صفات نقش داشته باشند.

پس در این مورد می بایست سایر عوامل موثر بر رشد قد را مورد بررسی قرار داد. به طور کلی قد انسان به این موارد بستگی دارد:

-جنسیت: به طور معمول آقایان قد بلندتری نسبت به خانم ها دارند.

-ترشح هورمون رشد: مهم ترین عاملی که به صورت درونی می تواند رشد بدن را کنترل کند هورمون رشد یا سوماتوتروپین است.

-تغذیه: مصرف غذاها و مکمل هایی که بر رشد استخوان موثر هستند، می توانند منجر به تسهیل عملکرد هورمون رشد کمک کنند.

-ورزش: منجر به تحریک فعالیت استخوان ها می شود.

هورمون رشد چیست و چه چیزی در ترشح آن تاثیر دارد؟

هورمون رشد یا سوماتوتروپین یکی از هورمون هایی است که توسط غده ی هیپوفیز ترشح می شود. این هورمون، موثرترین هورمونی است که در جهت رشد استخوان ها و سایر بخش های بدن فعالیت دارد.
تقریبا تمام سلول های بدن دارای گیرنده هایی برای هورمون رشد هستند. اعمالی که این هورمون در بدن انجام می دهد را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
دسته ی اول همانطور که از نام هورمون رشد نیز پیداست، سبب رشد اندام ها و بافت های بدن می شوند که هم شامل بافت های سخت مانند استخوان ها و هم بافت های نرم مانند عضلات و بافت چربی است.
دسته ی دوم اعمال هورمون رشد در واقع مرتبط با مسیر های متابولیکی کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی هاست.

تا قبل از اتمام سن بلوغ و بسته شدن صفحات رشد، هورمون رشد می تواند باعث افزایش طولی استخوان ها شود. منظور از صفحات رشد، قسمت هایی نزدیک به دو سر استخوان است که در آن جا تشکیل بافت استخوان انجام می گیرد.

استروژن، آندروژن، سروتونین و تعداد دیگری از هورمون ها و ناقل های عصبی و همین طور انواع خاصی از اسیدهای آمینه و ورزش و خواب مناسب بر ترشح آن نقش دارند.

نقش مکمل ها در ترشح هورمون رشد و افزایش قد چگونه است؟

اگر بخواهیم به طور کلی درباره ی نقش بهترین مکمل افزایش قد صحبت کنیم، باید بگوییم که مکمل ها خودشان به طور مستقیم باعث افزایش قد نمی شوند اما می توانند به واسطه ی عملکرد خود بر سطح هورمون رشد و تسهیل رشد استخوان ها موثر باشند.

از جمله مهم ترین مکمل ها می توان به این موارد اشاره کرد:

مکمل های حاوی ال-آرژنین: ال-آرژنین در واقع آمینو اسیدی نیمه ضروری است که به نحوی محرک ترشح هورمون رشد است. تحقیقات نشان داده که سطح هورمون رشد در حضور مقادیر بالای آرژنین افزایش می یابد. این موضوع که ال-آرژنین چقدر در افزایش قد هر فرد نقش دارد هنوز به طور دقیق مشخص نیست، زیرا رشد قد در سن بلوغ تحت تاثیر چندین عامل مختلف است که اندازه گیری تاثیر هر کدام، در عمل امکان پذیر نیست. اما با این حال تاثیر مثبت این آمینو اسید در افزایش ترشح هورمون رشد اثبات شده و تحقیقات بر روی آن همچنان ادامه دارد. ال-آرژنین همچنین بر عملکرد صحیح کلیه ها و تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می کند. بنابر این مصرف مکمل های حاوی آن، می تواند تاثیرات مطلوبی در بخش های مختلف بدن بر جای بگذارد.

مکمل های حاوی کلسیم، ویتامین دی و زینک به طور مستقیم بر سطح هورمون رشد تاثیری ندارند، اما در رشد استخوان تاثیر بسیار واضح و مشخصی دارند. تکمیل ذخایر کلسیم و ویتامین دی یکی از عوامل مهمی است که می تواند تسهیل کننده ی رشد استخوانی باشد. در واقع در صورت کمبود این مواد در بدن، رشد بافت استخوانی با مشکل مواجه خواهد شد.

توجه داشته باشید که مواد پروتئینی و حتی مکمل های پروتئینی نیز می توانند تاثیر مثبتی بر فرآیندهای منجر به رشد سلول ها داشته باشند.

آیا داروی خاصی برای افزایش قد وجود دارد؟

هورمون رشد صناعی یا همان سوماتروپین که ساختار پروتئین نوترکیب دارد برای افرادی که دارای کمبود هورمون رشد هستند مورد استفاده قرار می گیرد. در این افراد پایین بودن سطح این هورمون علاوه بر کاهش رشد، مشکلات متعدد دیگری را نیز به وجود آورده که در صورت مصرف این آمپول بخشی از این مشکلات جبران می شود.

درباره ی داروهای موثر بر قد به هیچ عنوان تاکنون یافته ی اثبات شده ای در دسترس نبوده و تبلیغاتی که درباره ی داروهای افزاینده ی قد وجود دارند، عملا اشتباه هستند!
در این مورد فقط می توان به تاثیر غیر مستقیم مکمل ها اشاره کرد که میزان اثر آن ها در افراد مختلف متفاوت است.

معرفی بهترین مکمل های غذایی برای افزایش قد و رشد استخوان کودک

  • شربت آرژی پلاس یوروویتال: این محصول یکی از مکمل های غذایی است که توسط وب سایت ویتامین با قیمتی مناسب در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد. برای افزایش رشد استخوان ها و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن فرزند خود، می توانید از این مکمل استفاده کنید.
  • شربت آرژیتال هلث اید: اگر به دنبال بهترین مکمل های غذایی برای کودک خود در جهت ترشح هورمون رشد هستید، مصرف این مکمل را به شما توصیه می کنیم.
  • شربت نیو کلسیم سافت آپوویتال: شربت نیو کلسیم سافت آپوویتال ویتامین سیب علاوه بر تامین ویتامین D3 و کلسیم مورد نیاز بدن فرزند شما، می تواند در افزایش قد کودک نیز نقش بسزایی داشته باشد.
  • شربت ال آرژنین ویتا خوش: این مکمل غذایی با توجه به ترکیباتی که دارد، می تواند تحریک هورمون رشد فرزند شما تاثیرگذار باشد.

کلام آخر …

در این مقاله در رابطه با قد انسان و عوامل موثر بر آن صحبت کردیم و دانستیم که در این بین هورمون رشد حرف اصلی را می زند! بنابراین مواردی که می توانند سطح آن را در بدن افزایش دهند، می توانند در افزایش قد نقش مثبتی داشته باشند. در این بین بهترین مکمل افزایش قد حاوی آرژنین، کلسیم، ویتامین دی و زینک می تواند در رشد قد و استخوان شما تاثیرگذار باشند. به خاطر داشته باشید که مصرف این مکمل ها می بایست در مقادیر صحیح و در زمان مناسب انجام شود تا بهترین تاثیر را داشته باشد. بنابراین توصیه می کنیم که مصرف آن ها را زیر نظر پزشک متخصص یا داروساز خود دنبال کرده تا نتایج بهتری را داشته باشید.

تیم داروسازان مجموعه ی ویتامین سیب در جهت ارائه ی مشاوره ی دارویی در خصوص این مکمل ها آماده ی خدمت رسانی به شما خواهد بود.

2 دیدگاه در “آیا امکان افزایش قد با مکمل ها وجود دارد؟

  1. بهارلو گفت:

    ممنون از شفاف سازی‌تون 🌱❤️ مطلب بروز و کمک کننده‌ای بود🙏

    1. با آرزوی سلامتی؛ سپاس از توجه شما .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *