وبلاگ

حقایقی که باید درباره ی پروتئین کازئین بدانید

مقدمه

بعد از پروتئین وی، یکی از مهمترین مکمل هایی که توسط بدنسازان مورد مصرف قرار می گیرد، کازئین است. در این مقاله سعی داریم تا حقایقی درباره ی کازئین و مهمترین مشخصات پروتئین کازئین را بیان کرده و قبل از اقدام به خرید، هر آن چیزی را که درمورد آن باید بدانید، با هم مرور کنیم.

برای اهداف سلامتی و تناسب اندام خود به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم بهترین برند مکمل پروتئین کازئین را انتخاب کرده و به صورت مرتب آن را استفاده کنید. اگر به دنبال فروشگاهی معتبر در زمینه خرید مکمل بدنسازی هستید، می توانید با خیال آسوده از محصولات این وب سایت دیدن کرده و بسته به نیاز بدن خود، بهترین آن را سفارش دهید. مکمل های بدنسازی ارائه شده در این وب سایت کاملا اصل می باشند و به صورت پلمپ شده در اختیار شما عزیزان قرار می گیرند.

پروتئین کازئین چیست؟

اگر عبارت “پروتئین شیر” را در گوگل جستجو کنید، نام کازئین به عنوان اولین نتیجه در پیش چشمان شما ظاهر می شود. بنابراین می توان گفت کازئین به نوعی عمده ی پروتئین های موجود در شیر گاو را تشکیل می دهد که این نسبت حدودا 80 درصد کل پروتئین های موجود در شیر بوده و بخش دیگر آن در واقع همان پروتئین آب پنیر است که خانواده ی بزرگ انواع پروتئین های وی را تشکیل می دهد.

تفاوت کازئین و وی در چیست؟ کدام یک برای من مناسب تر است؟

هر دو مورد نام برده پروتئین هستند. همانطور که گفته شد کازئین سهم بیشتری از پروتئین های موجود در شیر گاو را به خود اختصاص داده و فراوری آسان تری دارد. از این رو معمولا قیمت ارزان تری نسبت به پروتئین وی دارد.
تفاوت دیگر پروتئین کازئین و وی، در سرعت هضم آن هاست که کازئین به نوعی سنگین تر بوده و زمان بیشتری را برای هضم شدن نیاز دارد، بنابراین پس از مصرف آن مدت زمان بیشتری احساس سیری را برای بدن ایجاد می کند. لازم به ذکر است که هر دو، پروتئین کامل بوده و آمینو اسیدهای ضروری را برای بدن فراهم می نمایند.
این که کدام مورد برای شما مناسب تر است، بستگی به اهداف ورزشی شما و شرایط بدن شما دارد که در ادامه توضیحات بیشتری را در این مورد خواهیم داد. قبل از خرید به شما توصیه می کنیم مشخصات پروتئین کازئین و پروتئین وی را بررسی کرده تا بتوانید بسته به نیاز بدن خود، بهترین مکمل بدنسازی را خریداری کنید.

کازئین چگونه آمینو اسیدهای مورد نیاز را در اختیار بدن قرار می دهد؟

محیط اسیدی معده به نوعی باعث لخته شدن کازئین می شود اما این امر اصلا به این معنا نیست که کازئین هضم و جذب نشده و نمی تواند آمینو اسیدهای خود را در اختیار بدن قرار دهد، بلکه به این معناست که در هنگام هضم آن، فرآیندهای آنزیمی به آرامی انجام شده و آمینواسیدهای موجود در آن به آهستگی و به طور نسبتا پیوسته وارد جریان خون می شوند. همین مورد باعث شده تا کازئین را به عنوان یک پروتئین سنگین در هنگام هضم به حساب بیاورند.

فواید پروتئین کازئین برای ورزشکاران چیست؟

آمینو اسیدهای جذب شده از پروتئین کازئین مزایای بسیاری دارند که در اینجا تعدادی از آن ها را بیان می کنیم:

  • کمک به ساخت عضلات: بخش زیادی از سلول های ماهیچه ای، توسط رشته های پروتئینی اشغال شده اند. وجود این رشته ها نیازمند حضور آمینو اسیدهای مختلفی است که خوشبختانه کازئین درصد زیادی از آن ها را برای عضلات تامین می کند. گفته می شود این فرایند عضله سازی در هنگام شب انجام شده و بنابر این کازئین قبل از خواب می تواند مفید واقع شود.
  • کاهش احساس گرسنگی: به طور کلی پروتئین های موجود در لبنیات به کاهش اشتها کمک می کنند. در این بین کازئین به علت ماهیت دیر هضم بودن خود، مدت زمان بیشتری در معده باقی مانده و این احساس سیری برای مدت طولانی تری ادامه دار خواهد بود.
  • کمک به کاهش کاتابولیسم: فرآیندهای سوخت و ساز یا همان متابولیسم در بدن به دو صورت انجام می گیرند: یکی فرایند آنابولیسم که در واقع ساخت درشت مولکول هاست و دیگری کاتابولیسم که در واقع فرآیند شکستن مولکول های بزرگ و آزاد شدن انرژی است. هر چه کاتابولیسم در بدن بیشتر باشد، به نوعی فرآیندهای تخریبی در بدن بالاتر بوده و این مورد می تواند به کاهش توده ی عضلانی منجر شود.
    کازئین با کاهش سطح کاتابولیسم، جلوی تخریب ماهیچه ها و تحلیل عضلات را می گیرد.
  • افزایش وزن بدون چربی: همان طور که گفته شد، کازئین به ساخت پروتئین ها در بدن کمک می کند. در این فرآیند، بدون ایجاد و افزایش حجم سلول های چربی، وزن بدن افزایش می یابد.

از جمله فواید دیگر کازئین می توان به این موارد اشاره کرد:

* تقویت سیستم ایمنی بدن به دلیل فراهم ساختن بستر مناسب جهت ساخت پروتئین های مورد نیاز
* کاهش سطح تری گلیسریدهای بدن تا 22%
* مقابله با عوامل مخرب سلولی و رادیکال های آزاد
* چربی سوزی
* کاهش فشار خون به واسطه ی پپتیدهای زیستی فعال موجود در آن

آیا ممکن است کازئین عوارض مخربی داشته باشد؟

به طور کلی طی بررسی های انجام شده و مطالعات بالینی، کازئین عوارض مخرب و به خصوصی ندارد. اما می تواند در برخی از افراد مشکلاتی را به وجود بیاورد که در ادامه اشاره می شود:

  • احتمال ایجاد حساسیت دستگاه گوارش: اگر جزو افرادی هستید که لبنیات حساسیت دارید، احتمال اینکه کازئین باعث ناراحتی های دستگاه گوارش شما شود، وجود دارد. البته لازم به ذکر است که عدم تحمل لاکتوز مستقل از این مورد بوده و افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، منع مصرفی برای دریافت کازئین نخواهند داشت.
  • تهوع، نفخ، درد مختصر در معده و سایر علائم گوارشی در برخی از افراد مشاهده شده است که البته این مورد در صورت عدم وجود بیماری های زمینه ای دستگاه گوارش، خطرناک نخواهد بود.
  • در مورد مصرف کازئین در دوران بارداری و شیردهی تحقیقات زیادی انجام نشده است، لذا مصرف منابع طبیعی آن را به مکمل های خالص شده ی آن در این دوران ترجیح می دهیم.

آیا کازئین هم مانند پروتئین وی انواع مختلفی دارد؟

از لحاظ شیمیایی، کازئین 4 زیر مجموعه دارد. اما به طور کلی کازئین را به دو فرم میسلار و هیدرولیز شده در مکمل ها می بینیم. نوع میسلار در واقع طبیعی ترین فرم کازئین است که به علت دست نخورده بودن مولکول های آن، سایز بزرگتری داشته و زمان هضم طولانی تری دارد. فرم هیدرولیز شده به مولکول های کوچکتری تبدیل شده تا سرعت هضم بیشتری داشته باشد. اگر هدف شما از مصرف کازئین کاهش اشتهاست، بهتر است از فرم های میسلار آن استفاده نمایید.

بهترین زمان مصرف کازئین چه موقعی است؟

برای استفاده کامل از اثربخشی کازئین، توصیه می شود آن را در زمان هایی که بدن مواد مغذی زیادی را دریافت نمی کند، مصرف نمایید. به عنوان مثال، قبل از خواب تا کازئین در طول خواب شما بر به عنوان کاهنده ی کاتابولیسم عمل کند. در این دوره ها، مصرف کم مواد مغذی می تواند بر افزایش توده عضلانی شما تأثیر بگذارد.

چه میزان از کازئین را می توان در طول روز مصرف کرد؟

برای به دست آوردن بهترین نتایج از تمرینات خود، بهتر است 1 تا 2 پیمانه (20 تا 40 گرم) پروتئین با کیفیت بالا مانند کازئین قبل یا بعد از تمرین خود مصرف کنید.

با این حال، علی رغم اینکه مصرف پروتئین در حین تمرین می تواند مفید باشد، تحقیقات نشان می دهد که کل پروتئین دریافتی روزانه شما پیش بینی کننده بهتری برای قدرت و اندازه عضلات است. بنابراین، تا زمانی که هر روز مقدار بهینه پروتئین دریافت می کنید، درباره ی زمان مصرف آن نگرانی خاصی وجود ندارد.

مقدار توصیه شده روزانه (RDA) برای پروتئین 0.36 گرم به ازای هر پوند (0.8 گرم در هر کیلوگرم) از وزن بدن است. این مقدار تخمینی مورد نیاز برای جلوگیری از کمبود است، نه آنچه برای ترکیب بدن یا سلامتی مطلوب است

اگر به طور منظم ورزش می کنید، ممکن است به دو یا حتی سه برابر RDA یا 0.72-1.08 گرم در هر پوند (1.6-2.4 گرم در کیلوگرم) نیاز داشته باشید تا به طور مطلوب منجر به رشد و ریکاوری عضلات شود.

شما می توانید با مصرف 1 تا 2 پیمانه (20 تا 40 گرم) پروتئین کازئین قبل از خواب برای کاهش تجزیه پروتئین عضلانی در هنگام خواب، بخشی از پروتئین روزانه خود را تامین کنید. هنگامی که پودر پروتئین کازئین مخلوط می شود، می تواند غلیظ باشد، بنابراین مطمئن شوید که از حداقل 8 اونس (237 میلی لیتر) آب استفاده کنید و آن را مخلوط یا تکان دهید تا یکدست شود. در صورت تمایل می توانید پودر را با شیر مخلوط کنید تا پروتئین و طعم بیشتری داشته باشید.

در صورت تمایل به خرید مکمل های کازئین از سایت ویتامین سیب، می توانید به قسمت مربوطه در این وب سایت مراجعه کنید.

 

کلام آخر …

در صورتی که به دنبال مصرف یک پروتئین ارزان قیمت و موثر در عضله سازی هستید، کازئین یکی از بهترین مواردی است که می تواند شما را در تحقق این مورد یاری کند. این نکته را مدنظر داشته باشید که خرید مکمل های پروتئینی می بایست از فروشگاه های قابل اعتماد انجام گیرد تا همه ی موارد از جمله شرایط نگهداری و داشتن لیبل وزارت بهداشت در مورد آن رعایت شده باشد.

چنانچه در رابطه با مصرف پروتئین کازئین سوالی دارید، می توانید جهت یک مشاوره ی اختصاصی و کاملا رایگان با داروسازان مجموعه ی ویتامین سیب در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *